Terug naar het jaarverslag

Het UEF en de RUG proberen op verschillende manieren het contact met oud-studenten te onderhouden en bevorderen.

Broerstraat 5 en Worldwide Newsletter
Al meer dan dertig jaar stuurt de Rijksuniversiteit Groningen haar oud-studenten het gratis magazine Broerstraat 5, met nieuws en wetenswaardigheden over onderzoek, alumni en de universiteit. In het blad is ook ruimte voor het UEF en kan er aandacht worden besteed aan projecten en resultaten van ons fonds. Broerstraat 5 wordt vier keer per jaar verstuurd naar ongeveer 90.000 adressen, vooral alumni. Uit een onderzoek uit 2017 blijkt dat het magazine goed gelezen en gewaardeerd wordt en de betrokkenheid van de lezers met de universiteit versterkt. Voor internationale alumni is er de digitale Worldwide Newsletter met in 2018 ruim 6.000 abonnees.

Album Amicorum
Om de band met de alumni te ontwikkelen en te verstevigen heeft het UEF samen met de afdeling Alumnirelaties en Fondsenwerving nog enkele middelen ontwikkeld. Sinds 2009 ontvangen afgestudeerde master- en PhD-studenten bij hun buluitreiking het Album Amicorum. Dit vriendenboek werd meerdere malen onderscheiden met een internationale prijs.

Verjaardagsgedicht
Ieder jaar sturen de RUG en het UEF een speciaal verjaardagsgedicht naar alle alumni waar we een e-mailadres van hebben. Voor 2018 schreef alumna Ellen Deckwitz, een van de belangrijkste dichters van haar generatie, het gedicht ‘Vakantie’. Met succes: ‘Geweldig dit te ontvangen!!’, ‘It’s been 4 years but I still remember my magical year in Groningen. I do miss the city’, ‘Een herkenbaar en knap gedicht!’ Dat waren een paar van de vele reacties die we mochten ontvangen. Donald Gardner droeg zorg voor de Engelse vertaling.

NRC Charity Awards
Nadat het UEF in 2017 al als zelfstandig fonds de eer te beurt viel, waren het dit jaar de gezamenlijke Nederlandse universiteitsfondsen die mee mochten doen aan de NRC Charity Award. Met deze competitie biedt de NRC elk jaar zo’n twintig geselecteerde goede doelen een 2-paginagrote advertentie in de NRC en NRC next. Met deze advertentie, gemaakt door studenten van de Willem de Kooning Academie, wilden de universiteitsfondsen onderzoek en onderwijs als ‘goed doel’ onder de aandacht brengen van het grote publiek.

Welcoming Party 
Ieder jaar organiseert de universiteit voor (met name internationale) aankomende studenten een Welcoming Ceremony met workshops en een informatiemarkt. Dit jaar was er ’s avonds ook voor het eerst een Welcoming Party voor alle eerstejaars. Tijdens dit uitverkochte feest in De Oosterpoort kon iedereen, naast genieten van liveoptredens van muziek en comedy uit Groningen en Friesland, ook kennismaken met typisch Nederlands eten. In de aankleding en in de door de VJ’s gebruikte beelden werd duidelijk gemaakt dat de nieuwe studenten vanaf nu deel uitmaakten van een rijke RUG-geschiedenis van meer dan 400 jaar. Aan het eind van deze geweldige avond gingen ze bovendien naar huis met een limited edition T-shirt als herinnering. Met de Welcoming Party hopen we verbondenheid tussen (oud-)student en RUG te stimuleren.